Cusco: inkák, romok, tengerimalacok

A két borongós limai nap után alig vártam, hogy láthassam a napot. Gépem hajnalban szállt fel Limából, és a napfelkeltét már a felhők felett nézhettem végig. Az Andok csúcsai felett repültünk Cusco felé, ahol állítólag Limával ellentétben egész évben süt a nap, és ahova évente átlagosan kétmillió turista érkezik a Machu Picchu meghódítására. Köztük velem.

A 3 400 méter magasan fekvő város 400 000 lakosával Peru hetedik legnépesebbje. Valaha ez volt az Inka Birodalom fővárosa, és a perui alkotmány az ország kulturális fővárosa címmel is felruházta. Cusco az UNESCO világörökségének része, és a területén található nagy számú műemlék miatt Amerika Rómájának is szokták nevezni.

Reggel hétkor már Cuscóban voltam. Az első utam a reggeli piacra vezetett, ahol a különböző portékák mellett a legnagyobb sikere azoknak a gyümölcsfacsaró standoknak volt, ahol egy nagy emelvényen állva az árusok frissen készített gyümölcsturmixokat kínáltak az alattuk bárszékeken sorakozó közönség számára potom összegekért. Az enyémben volt papaya, maracuya, narancs, banán, alma és ananász, és az egyik legjobb dolog volt, amit próbáltam.

A La Merced temploma a Compania de Jesus templom oldalából

A főteret Limához hasonlóan itt is Plaza de Armasnak hívják, és itt található a Katedrális, valamint az amerikai kontinens legjelentősebb koloniális barokk építményeként számon tartott Compania de Jesus temploma. Innen indul fel az a kis utca is a San Blas városrészbe, amelynek házait még a spanyolok építették inka alapkövekre. Ami nagyon meglepett Cuscóban, hogy bár az évnek minden szakaszában hemzseg a turistáktól, ez nem látszik a városon. A koloniális házikók alatt csak szerényen bújnak meg az éttermek és a szállások, semmi hivalkodó tábla, villogó plakát, az egész város hűen őrzi korabeli hangulatát.

A Cuscóban és a környékén található inka romok legtöbbjéhez belépőt kell fizetni. Mivel úgy terveztem, hogy az elkövetkező három napban bejárom legtöbbjüket, egy olyan bérletet vettem 130 solért (10 300 forint), amely tíz ilyen romhoz, pár múzeumba és templomba is belépést enged. Délután pedig már mentem is felfedezni az első inka romjaimat Cusco környékén.

Az első megálló a Quri Kancha temploma volt, amelynek jelentése Nap temploma, ugyanis valaha itt állt az Inka Birodalom legfontosabb, nap istenének állított szentélye. Nevezték még az arany templomának, mert akkoriban minden falát aranylemezek borították egészen addig, míg a spanyolok le nem fejtették azokat. A szentély romjain ma a Santo Domingo kolostora áll.

A Santo Domingo kolostor a néhai Quri Kancha romjain

A következő állomás Sacsayhuaman volt. Míg a hely nevének kiejtését gyakoroltuk, addig idegenvezetőnk, Eric elmondta, hogy a kevésbé ügyes turistáknak mindenféle könnyítést találnak ki. Így Sacsayhuamant lehet Sexy Womannak ejteni, vagy Ollantaytambónál elfogadják a Hollandia nevet is. Ő például a közeli Morayból származott, amire elénekelte a Welcome to Miami dallamait. Eric elmesélte, hogy míg a spanyolok később négyzethálós formára tervezték a városokat, addig az inkák mindig valamelyik szimbólumuk formájára, így Cusco alakja valaha egy szaladó pumára hasonlított, és Sacsayhuaman volt a puma feje. A terület emellett azért erődként is szolgált, és tetejéről csodás kilátás nyílt a völgyben fekvő Cuscóra.

Nem messze található Q'enko, mely a régió egyik legszentebb helye volt, ugyanis itt mumifikáltak és itt mutatták be az áldozatokat az isteneknek. Ezek a szent helyek általában természetes szikla-képződményekhez épültek, és Q'enko is labirintust vagy zig-zagot jelent, ugyanis a sziklák között kis utakon lehet tekeregni. A mumifikációhoz a sziklák alá itt is azokkal az aranylapokkal vezették le a napfényt, mely később egy sevillai haciendát díszíthetett. Az utolsó megálló Tambomachay volt, ahol megnéztük azt a forrást, ahol az inka hírnökök mosdottak meg mielőtt elérték volna Cusco városát. A forrás különlegessége, hogy az inkák egy érből úgy hoztak létre két vízfolyást, hogy ha valaki két üres palackot rak alájuk, azok egyszerre töltődnek fel.

A Sacsuayhuaman erőd falai

Mindenki azzal riogatott, hogy a magasság miatt nagyon rosszul leszek ezért még Limában beszereztem a soroche tablettákat, melyet kifejezetten a magassági betegségre árulnak. Mikor megérkeztem Cuscóba gyorsan bekaptam egyet, majd pár óra után még egyet. Nem tudom, hogy ettől, vagy csak a tabletta jóleső tudatától, de a szédülés és hányinger legkisebb jelét sem éreztem. Arról viszont senki nem szólt, hogy a nap a magasságnál is alattomosabb. Míg a magassági betegség tüneteit figyeltem, addig a nap végére szép, egyenletes rákvörösre égtem.

A hámló orrom mellett a másik zavaró tényező volt, hogy egy év alatt tudat alatt felvettem az argentin akcentust, ezért Peruban folyton azt hitték, hogy argentin vagyok. Ahogy egy évig azon dolgoztam, hogy sikerüljön tökéletesítenem az argentin spanyolt, ebben a pár napban próbáltam a kasztíliai spanyolt beszélni, több kevesebb sikerrel. Akcentusomnak csak az az argentin srác örült, aki a második napon a buszon mellettem kapott helyet. Sikerült kifognunk egy olyan túravezetőt, akinek leghálásabb közönsége saját maga volt. Csak úgy záporoztak belőle a humorbombák, és míg ő saját viccein kuncogott, addig  Andresszal mi azon nevettünk, hogy ő milyen jól szórakozik.

Így készül a lámaszőr takaró

Ezen a napon kicsit távolabb buszoztunk Cuscótól, és míg a poros mellékutakon haladtunk el a falvak mellett, erősen ittas-gyanús idegenvezetőnk tisztább pillanatában elmesélte, hogy itt minden ház tetején egy-egy kis bika és egy kereszt található a rossz szellemek elűzésére. Az első állomáson népviseletbe öltözött asszonyok mutatták be hogyan tisztítják, festik meg növényekkel a lámaszőrt. Meglepődve nevettem a kifejezetten jó humoruknál lévő, angolul is perfektül beszélő falusiak viccein, és még az sem érdekelt, mikor Andres megjegyezte, hogy előző nap már végignézte ugyanezt az előadást ugyanezekkel a poénokkal.

A túra fő pontja Moray völgybe vájt kör alakú teraszai voltak. Sokáig azt hitték, hogy alakja miatt a terület anfiteátrum volt, ám míg a görögök vagy rómaiak a hasonló helyeket színházi eladásokra használták volna, addig az inkák egészen más lehetőséget láttak a teraszokban. Rájöttek ugyanis arra, hogy a teraszok átmérójének csökkenésével nő az adott szint hőmérséklete. Szintenként a hőmérséklet egy fokot változik, a hőt pedig a teraszok oldalát tartó kövekkel őrizték meg. Mivel sokféle magvat találtak a területen a régészek arra jöttek rá, hogy ezeket a teraszokat az inkák növények akklimatizálására használhatták, hogy azokat később a magasabb, hegyvidéki tájakra szállíthassák és ott tudják őket tovább termelni. Annak, hogy a teraszoknak kör alakja van csupán az az oka, hogy az inkák a földanya tisztelete miatt mindig a völgyek vonluatait követték. A nagy kör mellett mi is körbeálltunk és idegenvezetőnkkel elmondtunk egy inka imát a földanya, a Pacha Mama tiszteletére.

Moray teraszai

Az utolsó állomás a közeli Maras sóteraszai voltak, melyet már az inkák idejében is só kinyerésére használtak. Az Andok valaha az óceán mélyéből emelkedett ki, és megmaradt hatamas sókoncentrátuma. A hegyről csörgedező természetes források pedig ezt a sót szállítják magukkal egészen azokig a kis medencékig, ahol aztán a víz elpárolgása után a só kicsapódik. Maras sótavacskái helyi családok tulajdonában állnak, és sót is lehet tőlük venni.

A visszaúton kicsit megfáradt, és már csendesebb idegenvezetőnk a peruiak egyik nemzeti ételéről, a cuyról mesélt. Ez magyarul a tengerimalac. A perui étkezési szokásoknál csak a név eredete volt érdekesebb. A cuy-t az angolok vitték be Európába, és nyüszítő hangja miatt malacnak nevezték el. Angolul a tengerimalacot egyébként guíneai malacnak hívják, ugyanis a kikütőben egy guíneai pénzért árulták őket. Nálunk a tengeri malac név az állatka tengeren túli mivoltát jelöli, de spanyolul az indiai nyúlként ismert állat is a még indiai kontinensként ismert dél-amerikai eredetre utal. Többek elszörnyedésére a cuy-t később én is kipróbáltam, pici szeletkékben tálalták, íze a nyúléhoz hasonlít.

Maras sóteraszai

Két nap túrázás után már csak egy utolsó napom volt hátra Machu Picchu előtt, amikor újabb romok felfedezését terveztem az inkák szent völgyében. Egy utazás azonban nem is lenne igazi utazás kalandok nélkül, ahol a dolgok váratlan fordulatot vesznek. Erről fog szólni a következő rész.

Ha tetszett a bejegyzés és szeretnéd a történeteket a postaládába kapni, akkor iratkozz fel a hírlevélre itt, vagy gyere a Facebook oldalra beszélgetni itt