Ennyibe kerül megszervezni a Machu Picchut

A Machu Picchut látni kell! -  mondja ezt mindenki. És gondolja ugyanezt évente közel kétmillió turista, akik a világ egyik legizgalmasabb romjaihoz utaznak. És gondolja ugyanezt az az ezernyi utazási iroda, akik égbeszökő árakon kínálják túráikat. Eldöntöttem, hogy a nehezebb, ám pénztárcakímélőbb utat választom, és egyedül szervezem meg a túrát a távolból. Ez egy útmutató, hogy hogyan terveztem meg Machu Picchut, milyen lehetőségek között mérlegeltem, hogyan döntöttem, és végül mennyibe fájt nekem mindez.

 
1. Limából Cuscóba
 
Cuscóba el lehet jutni busszal vagy repülővel. Buszjegyet oda-vissza 250 perui solért (20 000 forint) találtam, és a Cruz del Sur oldalán még az üléseket is ki lehet választani online. A buszozás hátulütője, hogy az út 22 órás és állítólag olyan magasságokba is felmegy, hogy akikre rossz hatással van a magasság, azoknál a hányástól a szédülésig mindenféle tünet előjöhet. Idő hiányában a repülőt választottam.
 
Repülővel az út alig több, mint egy óra. Lima és Cusco között meglehetősen sok társaság kínál utakat, ezek a LAN, a TACA (most már Avianca), a Peruvian és a StarPerú. (Fontos! A LAN Perú oldalán a Base és Base Plus tarifájú jegyek bár olcsóbbak, azokat csak perui lakosok vehetik igénybe.) A legolcsóbb retúr jegyet végül a StarPerú oldalán találtam 104 dollárért (23 300 forint), így erre esett a választás.
 
2. Cuscóból Aguas Calientesig
 
Cuscóban a The Point Hostelben aludtam egy tizenkét ágyas hálóban, éjszakánként 7.8 dollárért (1 713 forint). Itt összesen három éjszakát töltöttem, de ha egyenesen a Machu Picchura tartottam volna, akkor elég odafelé egy éjszakát, és visszafelé egyet Cuscóban tölteni.
 
Ahhoz, hogy feljussak a Machu Picchuig, először el kellett jutnom annak előfalujába, Aguas Calientesbe. A kis falu egyetlen hátulütője, hogy autóút nem visz fel odáig, azt vagy vonattal, vagy gyalog lehet megközelíteni. Mivel mind Cusco, mind Aguas Calientes Peru legforgalmasabb turista övezetében található, ezért az utak legszínesebb skáláját kínálják a turistáknak. Én is sok lehetőség közül válogattam, mire megtaláltam a nekem legmegfelelőbbet.

Ezek a klasszikus lehetőségek a Machu Picchu megközelítésére
 
 

Négy napos inka ösvény: Azt mondják, hogy ez a legszebb és legautentikusabb módja a Machu Picchura való megérkezésnek. Négy nap túrázás az Andok vonulatainak oldalán, majd onnan megérkezni a Machu Picchuhoz az álmok netovábbja. Nekem azonban sok okból kiesett ez a lehetőség. Sajnos nem volt négy napom túrázni, a limitált helyek miatt az utak már hónapokkal előtte megteltek, és a legolcsóbb túra, amit a Camino Inca oldalán találtam 500 és 590 dollár (109 725 és 129 475 forint) között mozgott, amelynél én olcsóbban szerettem volna megúszni a dolgot.
 
Vonattal: Cuscó és Aguas Calientes között közvetlen vonatjárat üzemel, a menetidő négy óra. A vonatjegyet előre lehet, és érdemes lefoglalni a PeruRail oldalán. Az árak a szolgáltatásoktól függően változnak. Az Expedition vagonjai a legolcsóbbak, Cusco és Machu Picchu között 65 dollár (14 263 forint) az odaút, és ugyanennyi a visszaút is (összesen 28 527 forint). Mivel a társaság egyeduralomban van, és autóút nem visz Aguas Calientesbe, sokat nem lehet rajtuk spórolni, csak ha bevállalom a sínek mentén való gyaloglást.
 
Ahogy én terveztem: A tervem az volt, hogy Cuscóból egy utazási irodával csinálok egy egynapos túrát az inkák szent völgyében 50 perui solért (3 917 forint), majd ők a Cuscó és Aguas Calientes között félúton otthagynak Ollantaytambo falu vasútállomásán, ahonnan 52 dollárért (11 410 forint) felvonatozom Aguas Calientesig, majd onnan 65 dollárért (14 263 forint) jövök vissza. Ez 29 590 forintra jött ki, és benne volt egy egynapos túra sok-sok inka rommal, ami nekem mindenképpen megérte a kis ráfizetést az előző lehetőséghez képest.
 
Ahogy végül sikerült: Utolsó pillanatban beütött a regionális sztrájk, törölték a völgyben tett túrát és a vonat sem közlekedett. Az odaút hektikusra sikeredett, de a végén ez jött ki legolcsóbbra. A kisbusz Cusco és Ollantaytambo között 10 perui sol volt (783 forint), Ollyantaytambóban a szállás egy kétágyas, saját fürdőszobás szobában egy éjszakára 40 perui sol volt (3 133 forint), második nap Ollyantaytambo és a vízerőmű között - ahol az autóútnak vége szakad - a három autós stoppért 50, 10 és 15, összesen 75 perui solt (5 876 forint) fizettünk. Onnan pedig gyalog tettük meg a maradék tíz kilométert. A PeruRail visszatérítette az odajegyemet, így csak a visszajegyet használtam fel Aguas Calientes és Cusco között 65 dollárért (14 263 forint). Az összes kiadás erre a szakaszra tehát 24 055 forint lett, bónusznak pedig egy hatalmas kalandot kaptam.
 
3. Aguas Calientesből a Machu Picchuig
 
Mindenképpen szerettem volna látni a híres, reggeli hatórás napfelkeltét az inka romokon. Sokan ezt kihagyják, és akkor nem is kell Aguasban megszállni, mert az első, Cuscóból induló hajnali hatos vonat délelőtt tízkor már az előfaluban van, és a Machu Picchu meglátogatása után még aznap vissza lehet vonatozni Cuscóba. Mivel én a napfelkeltére szavaztam, Agasban kellett megszállnom előző este. Az Eco Packers Hostelben aludtam egy nyolc ágyas, saját fürdőszobás hálóban, éjszakánként 33 perui solért (2 585 forint).
 
Aguas Calientesben fel lehet jutni az attól 6 kilométerre fekvő Machu Picchuig meredek ösvényeken gyalog, a hajnali sötétben, elemlámpával, de közlekednek oda buszok is. Az üzemeltető busztársaság, a Consettur itt is egyeduralomban van, a huszonöt perces buszút ára oda-vissza 36 dollár (7 900 forint). Erre a jegyet helyben vettem meg az indulás előtti estén. A buszok hajnali 5.30-kor indulnak, ahogy megtelnek. Mivel mindenki elsőként szeretne megérkezni a Machu Picchuhoz, már 30-45 perccel előbb beálltam a sorba, hogy felférjek az első két busz egyikére.
 
Míg a buszra elég megvenni a jegyet helyben, addig a Machu Picchura az adott napra a belépőt már egy hónappal előte lefoglaltam. A romokhoz naponta 2 500 főt engednek be, általában ezek a jegyek nem fogynak el, és sokan csak Aguasban veszik meg másnapra a belépőjüket. A belépő 128 dollár (28 089 forint), és feljogosít a belépésre a Machu Picchu Nemzeti Park területére az inka romokhoz. Azonban én nem csak ezeket szerettem volna bejárni, hanem a mögötte tornyosuló Huayna Picchut is, ahova csak napi négyszáz embert engednek fel kettő kétszázas turnusban. Ezek a helyek gyorsan megtelnek, ezért kellett a belépőt a Machu Picchura és a Huayna Picchura együtt, már egy hónappal az utazás előtt lefoglalnom a perui kormány hivatalos oldalán. 152 dollárt (33 356 forint) fizettem, a belépőkkel itt megint nem lehet spórolni.


Pár tanács a szervezéshez.

Peruban két évszak van. November és április között melegebb és esősebb, míg április és november között hűvösebb és szárazabb az idő. Ez utóbbi az ideális a Machu Picchu meglátogatásához. A főszezon június és augusztus között van, akkor a legkisebb a csapadék mennyisége, de a régió ilyenkor hemzseg a turistáktól. Én szeptemberben voltam, akkor még ritkán esik, viszont már kevesebb a turista.

Machu Picchu trópusi erdőben fekszik, sok a szúnyog, érdemes vinni valami spray-t, és naptejet.

Mivel az első vonat Cuscóból délelőtt tízre érkezik meg Aguasba, a turisták ekkor kezdik el belepni a Machu Picchu területét. Ha szeretnénk fényképezni, akkor érdemes a romokat reggel 6 és 10 között bejárni.

A Huayna Picchura két turnusban lehet felmenni. A reggel 7 órás csoport előnye, hogy akkor még nem tűz annyira a nap, sokkal kellemesebb a másfél-kétórás túra. A 10 órás csoport előnye az, hogy nem kell nyitás után rögtön a hegy bejáratához rohannunk, hanem nyugodtan nézhetjük végig a napfelkeltét, majd a romokat a tömeg megérkezése előtt. Én a 10 órás csoportra foglaltam helyet.
 
 
Akkor nézzük, hogy mennyi az annyi.
 
Utazás:
Lima - Cusco - Lima repülőút (Star Perú): 104 dollár (23 300 forint)
Cusco - Aguas C. autóval (stoppolással): 85 perui sol (6 659 forint)
Aguas C. - Machu Picchu - Aguas C. busszal (Consettur): 36 dollár (7 900 forint)
Aguas C. - Cusco vonattal (PeruRail): 65 dollár (14 263 forint)
 
Szállás:
2 éjszaka Cuscóban: (The Point) 15.6 dollár (3 423 forint)
1 éjszaka Ollyantaytambóban: 40 perui sol (3 133 forint)
1 éjszaka Aguas Calientesben (EcoPackers): 33 perui sol (2 585 forint)
 
Belépők:
Machu Picchu és Huayna Picchu: 152 dollár (33 356 forint)
 
Összesen 94 619 forintba került az utam Lima és Machu Picchu között, plusz az ennivaló, amit éppen találtam. Biztosan ennél olcsóbban is meg lehet úszni a dolgot, de viszonyításképpen hasonló túrákat a helyi utazási irodák 250 000 forint körül kínálnak, amelyben nincsen benne a Lima - Cusco - Lima repülőjegy. Érdemes mérlegelni, hogy hajlandóak vagyunk-e többet fizetni azért, hogy mások intézzék helyettünk a szervezést, vagy bevállalunk-e egy rugalmasabb programot, igaz, sokkal több izgulással, és kétségtelenül több kalanddal. Nekem ezt tanította meg a Machu Picchu út szervezése.

Nagyon sokat segített, hogy a CouchSurfing oldalon fel tudtam venni a kapcsolatot helyiekkel, akik amellett, hogy rendkívül hasznos tanácsokkal láttak el, még arra is szakítottak időt, hogy személyesen is találkozzunk, sőt, egyikük ismeretlenül megelőlegezte nekem a belépőt a Machu Picchura. Köszönöm Peru! :)




Ha tetszett a bejegyzés és szeretnéd a történeteket a postaládába kapni, akkor iratkozz fel a hírlevélre itt, vagy gyere a Facebook oldalra beszélgetni itt
.