Tippek ha kiköltöznél külföldre..

Pár hónapja úgy dönöttem, hogy kiköltözöm Argentínába. Utazgattam én már erre-arra, nem is erről van szó, na de utazgatni és kiköltözni valahova hosszabb távra azért mégsem ugyanaz. Úgyhogy jó projekt managerhez híven összeszedtem ezeket a pontokat egy Excel táblázatba, és azon jelölgettem, hogy mi hogyan áll. Egyelőre úgy tűnik, hogy nagyjából minden megvan. Picit olyan ez, mint az esküvőszervezés: mindent idejében, lépésről lépésre intézni, hogy a nagy napra minden készen, haptákban álljon. Lássuk!


Pontokba szedtem, amit célszerű elintézni kiköltözés előtt:
  • Vízum-kérdés
  • Munkavállalás
  • Erkölcsi bizonyítvány
  • Születési anyakönyvi kivonat
  • Apostille pecsét
  • Bankszámla
  • Állandó lakcím
  • Útlevél

Vízum.
Fontos megtudni, hogy az adott országba való belépéshez szükség van-e vízumra. Argentínában 90 napig lehet vízum nélkül, turistaként tartózkodni. Szokták mondani, hogy érdemes retúr repjegyet venni, mert egyes országok csak akkor engednek be a területükre, ha bizonyítani tudod, hogy azt el is hagyod a vízummentes időszak végéig. Úgy hallottam, hogy Argentína ilyen szempontból laza és nem nézik a visszafelé jegyet. Én is csak odafelé vettem jegyet. Meglátjuk, hogy bejutok-e.

Munkavállalás.
Ha valaki szeretne 90 napnál tovább Argentínában tartózkodni, annak bizony szüksége lesz vagy tanulói vagy munkavállalói vízumra. Ez utóbbi picit a 22-es csapdája, mivel a cégek azt a munkavállalót preferálják, aki már rendelkezik hasonlóval. Szerencsétlen munkavállaló viszont csak akkor kap munkavállalói vízumot, ha bejelentett munkahelye van. Érdemes multiknál próbálkozni, ahol sokkal nagyobb az esélye annak, hogy a vízum igénylése olajozottan működik. A munkakeresésről később fogok is írni.

Erkölcsi bizonyítvány.
Erre akkor lesz szükség, ha munkavállalói vízumot kérvényezünk. Az erkölcsit a postán kell megigényelni 3500 Ft ellenében, majd 8 napon belül postázzák.

Születési anyakönyvi kivonat.
Szintén a későbbi munkavállalói vízumhoz fog kelleni. Ezt a dokumentumot a születési hely (nem lakóhely) szerinti Okmányirodában lehet kikérni 2000 Ft-ért. Nekem nem kellett időpontot kérni, a néni készségesen kikereste az adatokat a nagykönyvből és már nyomtatta is ki az okiratot európai (többnyelvű) formátumban.

Apostille pecsét.
Hiába van meg az erkölcsink és az anyakönyvi kivonatunk, azt hitelesíttetnünk kell nemzetközileg is. Először is meg kell tudni, hogy a célország aláírta-e a hágai egyezmény Apostille-ról szóló pontját. Ha igen, sínen vagyunk! Az Apostille pecsét egy olyan dokumentumra ragasztott "matrica", ami igazolja a célország felé, hogy az adott dokumentum hiteles. Ezt a Külügyminisztérium Konzuli Főosztályán a dokumentumok leadásával lehet beszerezni (Budapest, II. ker. Nagy Imre tér 4.) és a következő napon lehet érte menni. Az ára dokumentumonként 5500 Ft.

Bankszámla.
Érdemes azon elgondolkozni, hogy megtartjuk-e itthoni bankszámlánkat vagy megszüntetjük azt. Ez akkor fontos, ha maradtak itthon fizetési kötelezettségeink, például hitel, lakáskassza vagy telefon előfizetés. Argentínában nagyon korlátozzák a pénz kivitelét, ezért a pénz utalása nehézkes. Ha úgy döntünk, hogy a számlát megtartjuk, helyezzünk el rajta annyi pénzt, ami fedezi a havi lavonásokat, beleszámítva a bankszámla tarifáját is. Ennek érdekében válthatunk alacsonyabb tarifacsomagra is, attól függően, hogy mennyit használjuk majd a számlánkat átutalásra vagy készpénz felvételre. Érdemes a netbankot is beállítani, ami nagyban megkönnyíti a pénz kezelését külföldről.

Telefonszámla.
Ha már netbank, akkor fontos, hogy a telefonszámlánkra is gondoljunk. Ugyanis a netbank használata általában sms megerősítéshez kötött. A telefon előfizetésünket átválthatjuk kártyásra, vagy a szám elvesztésével megszüntethetjük. KIVÉVE ha hűségnyilatkozatunk van (és nekem sajnos az van). Akkor ugyanis csak felfüggesztésre van lehetőség, maximum 6 hónapra. Mivel nekem szükségem lesz a telefonomra, fizethetem tovább az előfizetésemet... 

Állandó lakcím.
Ez egyértelműen a legutolsó lépés, érdemes kiutazás előtt pár nappal elintézni. A lényege az, hogy amíg rendelkezünk állandó lakcímmel Magyarországon, addig bizony havonta TB hozzájárulást kell fizetnünk. Ami azért nem jó, mert nem vagyunk itthon, tehát nincs szükségünk erre az ellátásra. Úgyhogy az itthoni állandó lakcímet át kell írni a kinti lakcímre, ezzel megszűnik az itthoni állandó lakcímünk. Majd az eddigi állandó lakcímet ideiglenes tartózkodási helyként kell regisztrálni, hogy azért mégiscsak rendelkezzünk lakcímkártyával.
A lakhelyem szerinti Népességnyilvántartó Hivatalban tehát megszüntették az itthoni lakcímemet, és állandó lakcímként felvették a külföldi címemet. Ezáltal külföldön élő magyarrá nyilvánítottak. Továbbra is szerepelek a népességnyilvántartásban, de inaktív státuszt kaptam, és ezáltal nem kell TB-t fizetnem. Ez azzal járt, hogy elvették a személyi igazolványomat, és mostantól az útlevelemmel és a jogosítványommal tudom magam igazolni.
Ezután átmentem a lakhelyem szerinti Okmányirodába, ahol az előbb megszüntetett itthoni állandó lakcímemet átirattam a tartózkodási helyemmé. Ehhez kellett a tulajdonos aláírása is, illetve az adás-vételi szerződés igazolása. Új lakcím kártyát kaptam, amin az itthoni ideiglenes tartózkodási helyem szerepel.

Útlevél.
Mivel személyim már nincs, ezért nagyon fontos ellenőrizni az útlevél érvényességét, mert ha az lejár, nincs az a hatóság, aki azonosítana engem.

Egyéb.
És igényekhez mérten néhány ötlet amit még bepaszírozhatunk az utolsó hetekre:
  • Általános orvosi vizsgálatok.
  • Bőrönd/ laptop beszerzése.
  • Búcsúbuli! :)

(Köszi András a sok segítséget!)



Iratkozz fel a Hétmérföldes Utazás legfrissebb bejegyzéseire Emailen

 Iratkozz fel a friss bejegyzésekre olvasóprogramon keresztül